• Opsonline.it
  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
Visualizzazione risultati 1 fino 13 di 13
    rossystellina
    Ospite non registrato

tesi sull'attaccamento! help!

ciao a tutti io sono una studentessa di scienze della formazione primaria, vorrei fare la mia tesi sulla teoria dell'attaccamento ma devo trovare un argomento da correlare avete qualche idea? deve essere un argomento da poter sperimentare in una scuola materna. la prof tipo mi aveva detto attaccamento e paure, qualcuno ha delle idee su argomenti possibili? grazie

Partecipante Assiduo L'avatar di Tottola1
    ciao, io ho fatto una tesi sull'attaccamento disorganizzato e le relative conseguenze psicopatologiche, nel corso della stesura non ho potuto non notare come i bambini che hanno questo tipo di attaccamento suscitino determinate risposte emotive (di solito negative)nele persone che hanno a che fare con loro (educatori compresi) attraverso le più diverse forme espressive: dal semplice aspetto fisico, espressione del volto, al modo di interagire, di giocare e persino attraveso il disegno.
    Sarebbe carino approfondire l'argomento, magari anche per le altre tipologie di attaccamento...
    E' un'idea,in bocca al lupo!!!

rossystellina
    Ospite non registrato

ok grazie per l'idea... ma quindi tu hai approfondito questo stile di attaccamento e hai visto quali comportamenti provoca nei bambini giusto? e come titolo della tesi hai messo l'attaccamento disorganizzato? xo dove hai trovato campioni di bambini che avessero questo tipo di attaccamento? grazie ciao..

quasi psicologa
    Ospite non registrato
    rossystellina di dove sei?? qui a Bari noi abbiamo la Cassibba che credo sia famosa per la sezione Sviluppo! attaccamento e paura??? uao! perchè non provi a creare la strange situation??? la Cassiba credo farebbe così!! lei si è laureata a Padova

edit: fammi sapere che magari ti consiglio qualche testo!

allora..

Allora: la mia tesi riguardava l'attaccamento disorganizzato, per cui io ho indagato solo questa tipologia e ho analizzato le possibili patologie psicologiche che potrebbero svilupparsi da questo stile di attaccamento (se ti interessa questo argomento ti aiuto volentieri).

L'idea che ti ho proposto invece è un'altra,più attuabile nel contesto di cui parli secondo me: l'idea mi è venuta facendo la mia tesi, ma io non ho approfondito molto, perchè le finalità erano altre..
    Analizzando la letteratura sull'argomento, non ho potuto fare a meno di notare come i bambini con attaccamento D tendano a provocare emozioni/reazioni negative negli altri. Potresti dunque approfondire ampliare e verificare questa ipotesi individuando lo stile di attacc dei piccoli della materna di cui parli e andando ad osservare se esistono correlazioni fra lo stile di attacc e i rapporti con i coetanei, con le maestre, con il personale e le emozioni/ reazioni che suscitano negli altri attraverso le più diverse manifestazioni espressive.Spero di essere stata chiara, in ogni caso chiedi pure quando vuoi. Ciao!

Citazione Originalmente inviato da rossystellina Visualizza messaggio
    ok grazie per l'idea... ma quindi tu hai approfondito questo stile di attaccamento e hai visto quali comportamenti provoca nei bambini giusto? e come titolo della tesi hai messo l'attaccamento disorganizzato? xo dove hai trovato campioni di bambini che avessero questo tipo di attaccamento? grazie ciao..

rossystellina
    Ospite non registrato

grazie.. si ho capito quello che intendi potrebbe essere un'idea.. martedi ne parlo con la prof e vediamo cosa mi dice. ho visto che sei di torino anche tu, anche io lo sono. magari la mia prof sai chi e si chiama laura ferro insegna psicopatologie dell'età evolutiva. ciao

rossystellina
    Ospite non registrato

io sono di torino, grazie per l'idea però mi sembra che la strange situation e possibile farla con bambini piu piccoli della scuola materna. cmq vedrò se mi servono dei testi grazie ti chiederò.

no..

Citazione Originalmente inviato da rossystellina Visualizza messaggio
    grazie.. si ho capito quello che intendi potrebbe essere un'idea.. martedi ne parlo con la prof e vediamo cosa mi dice. ho visto che sei di torino anche tu, anche io lo sono. magari la mia prof sai chi e si chiama laura ferro insegna psicopatologie dell'età evolutiva. ciao

no,sono piemontese, ma non di Torino...e ho stud a Pavia.
    Fammi sapere e se hai bisogno di qualche dritta chiedi pure!

Riferimento: tesi sull'attaccamento! help!

Ciao Tottola1....anche io sto facendo la mia tesi sull'attaccamento disorganizzato e le consegenze che ne derivano...solo che non riesco a trovare molto materiale, puoi indicarmi qualche libro? grazieeeeeee

Postatore OGM L'avatar di willy61
    Blog Entries
    281

Citazione Originalmente inviato da sirvin90 Visualizza messaggio
    Ciao Tottola1....anche io sto facendo la mia tesi sull'attaccamento disorganizzato e le consegenze che ne derivano...solo che non riesco a trovare molto materiale, puoi indicarmi qualche libro? grazieeeeeee
    Relazione genitorale e funzione riflessiva. Teoria, clinica e intervento sociale

Attaccamento e funzione riflessiva

Psicanalisi e teoria dell'attaccamento

I disturbi del sé. La disregolazione degli affetti

L'ombra dello tsunami. La crescita della mente relazionale

Se leggi l'inglese e ti servono articoli recenti, mandami un PM con un indirizzo mail e te li spedisco.

Buona vita
    Dott. Guglielmo Rottigni
    Ordine Psicologi Lombardia n° 10126

Postatore OGM L'avatar di willy61
    Blog Entries
    281

Intanto, ti lascio i link ad alcuni articoli:

The role of disorganized attachment and insecure environment in the development of pathological dissociation and multiple identities.
    By: McFadden, Joseph. Journal of Analytical Psychology. Jun2011, Vol. 56 Issue 3, p348-353. 6p. Abstract: The article focuses on the risk factors that may lead to dissociation and multiple identities. It states that dissociation may result from the experience of trauma and becomes a defensive process against trauma. It mentions that repetitive trauma or failure of protection makes the splitting of identity nuclei and the establishment of mind as an isolated entity. DOI: 10.1111/j.1468-5922.2011.01913_3.x. (AN: 61267365)

Links Between Disorganized Attachment Classification and Clinical Symptoms in School-Aged Children.
    By: Borelli, Jessica; David, Daryn; Crowley, Michael; Mayes, Linda. Journal of Child & Family Studies. Jun2010, Vol. 19 Issue 3, p243-256. 14p. 5 Charts. Abstract: Research examining the links between disorganized attachment and clinical symptoms largely has neglected middle childhood due to lack of available measurement tools. The few studies that have examined these links in other developmental phases have found higher clinical symptoms in disorganized individuals. Our study extended this research by using a recently-developed attachment interview measure ideally suited to evaluate disorganized attachment in middle childhood. We examined concurrent associations among disorganized attachment in 8–12 year old children and symptoms of psychopathology theoretically hypothesized for their links with disorganized attachment. Using child- and parent-reports, we measured symptoms of depression, social anxiety, shyness, inattention, and thought problems. During our two-session study, 97 children completed the Child Attachment Interview, and children and parents completed clinical questionnaires. Results suggested that disorganized attachment was associated with higher child reports of depressive symptoms and shyness, and with parent-reports of social anxiety, inattention, and thought problems, and that disorganized children are more likely to have symptoms that meet clinical criteria. Implications for the relation of attachment to psychopathology are discussed. [ABSTRACT FROM AUTHOR] DOI: 10.1007/s10826-009-9292-8. (AN: 50132218)

The Significance of Insecure Attachment and Disorganization in the Development of Children’s Externalizing Behavior: A Meta-Analytic Study.
    By: Fearon, R. Pasco; Bakermans-Kranenburg, Marian J.; van IJzendoorn, Marinus H.; Lapsley, Anne-Marie; Roisman, Glenn I. Child Development. Mar/Apr2010, Vol. 81 Issue 2, p435-456. 22p. 5 Charts. Abstract: This study addresses the extent to which insecure and disorganized attachments increase risk for externalizing problems using meta-analysis. From 69 samples (N = 5,947), the association between insecurity and externalizing problems was significant, d = 0.31 (95% CI: 0.23, 0.40). Larger effects were found for boys (d = 0.35), clinical samples (d = 0.49), and from observation-based outcome assessments (d = 0.58). Larger effects were found for attachment assessments other than the Strange Situation. Overall, disorganized children appeared at elevated risk (d = 0.34, 95% CI: 0.18, 0.50), with weaker effects for avoidance (d = 0.12, 95% CI: 0.03, 0.21) and resistance (d = 0.11, 95% CI: −0.04, 0.26). The results are discussed in terms of the potential significance of attachment for mental health. [ABSTRACT FROM AUTHOR] DOI: 10.1111/j.1467-8624.2009.01405.x. (AN: 48758710)

DISORGANIZED ATTACHMENT RELATIONSHIPS IN INFANTS OF ADOLESCENT MOTHERS AND FACTORS THAT MAY AUGMENT POSITIVE OUTCOMES.
    By: Long, Melissa Slomski. Adolescence. Fall2009, Vol. 44 Issue 175, p621-633. 13p. Abstract: Early parenting experiences and child outcomes of adolescent mothers depend greatly on the mother's intellect, personal adaptability, and cognitive readiness. A plethora of research indicates that parenting adolescent females experience higher rates of depression and stress, attain fewer years of formal education, lack employment skills, live in higher rates of poverty, and tend to their children's needs inconsistently and less effectively compared to older mothers; these issues are indicative of poor child outcomes. A high percentage of adolescent girls engage in disorganized attachment relationships with their children. This paper focuses on disorganized attachment in infants of adolescent mothers, and includes factors that may assist adolescents and their infants to achieve more positive outcomes. [ABSTRACT FROM AUTHOR] (AN: 45309733)

Unresolved maternal attachment representations, disrupted maternal behavior and disorganized attachment in infancy: links to toddler behavior problems.
    By: Madigan, Sheri; Moran, Greg; Schuengel, Carlo; Pederson, David R.; Otten, Roy. Journal of Child Psychology & Psychiatry. Oct2007, Vol. 48 Issue 10, p1042-1050. 9p. 1 Diagram, 2 Charts. Abstract: Background: Attachment theory's original formulation was substantially driven by Bowlby's (1969/1982) quest for a meaningful model of the development of psychopathology. Bowlby posited that aberrant experiences of parenting increase the child's risk of psychopathological outcomes, and that these risks are mediated by the quality of the attachment relationship. To empirically examine this hypothesis, the current study explores the associations between the development of toddler behavior problems and a) maternal unresolved attachment representations, b) maternal interactive behavior, and c) infant attachment relationships. Second, we test the mediating role of disorganized attachment in the association between disruptive behavior and toddler behavior problems, as well as unresolved attachment and behavior problems. Method: Sixty-four adolescent mother–infant dyads participated in this longitudinal study. The Adult Attachment Interview was administered at 6 months, the Strange Situation procedure was conducted at 12 months, disrupted behavior was assessed during play interactions at 12 months using the AMBIANCE measure, and the Child Behavior Checklist (CBCL) was used to assess behavior problems at 24 months of age. Results: Maternal reports of externalizing problems were significantly associated with unresolved representations of attachment, disrupted maternal behavior, and disorganized attachment. Inclusion of these variables in a path analytic model suggested that disorganized attachment mediated the associations between disrupted maternal behavior and externalizing problems. Although the association between unresolved attachment representations and externalizing problems was no longer significant when mediation by disrupted behavior and disorganized attachment was taken into account, this indirect pathway was not significant. Conclusions: The results are consistent with Bowlby's (1969/1982) original conceptualization of the explanatory role of the attachment relationship in the development and manifestation of behavioral maladaptation. Effects of unresolved attachment on externalizing problems await further explanation. [ABSTRACT FROM AUTHOR] DOI: 10.1111/j.1469-7610.2007.01805.x. (AN: 26882782)

Attachment Theory, Psychoanalysis, Personality Development, and Psychopathology.
    By: Blatt, Sidnet J.; Levy, Kenneth N. Psychoanalytic Inquiry. Feb2003, Vol. 23 Issue 1, p102. 49p. Abstract: Focuses on importance of attachment behavior of people in psychoanalysis. Types of disorganized attachment; Importance of polarity of attachment and separation in personality development; Developmental levels in avoidant and anxious preoccupied attachment. (AN: 9425104)

Buona tesi
    Ultima modifica di willy61 : 30-11-2012 alle ore 20.48.25
    Dott. Guglielmo Rottigni
    Ordine Psicologi Lombardia n° 10126

Ciao tottola scusami potresti dirmi che testi hai usato tu? perchè vorrei fare la tesi su questo tema e sono confusissima non riesco a trovare materiale Grazie mille in anticipo

Partecipante Assiduo L'avatar di Pollon86

Citazione Originalmente inviato da martinella16 Visualizza messaggio
    Ciao tottola scusami potresti dirmi che testi hai usato tu? perchè vorrei fare la tesi su questo tema e sono confusissima non riesco a trovare materiale Grazie mille in anticipo
    Ma come puoi non trovare materiale? c'è una letteratura immensa sull'argomento....su quale motore di ricerca stai cercando? Basta scrivere "attachment" su google scholar (e anche su pubmed) e viene fuori il mondo intero

Privacy Policy